Kunsteducatie


Op deze gaan we in op de rol die kinder- en jeugdtheater heeft binnen de het vakgebied Kunsteducatie in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Vragen die we aan de orde willen laten komen zijn o.a.:

  1. Wat is kunsteducatie?
  2. Waarom kunsteducatie?
  3. Wie geven kunsteducatie?
  4. Hoe kan ik een kindervoorstelling inzetten in het kader van kunsteducatie? 

1. Wat is kunsteducatie?

Kunsteducatie is het vakgebied dat erop gericht is te leren over en met kunst via instructies. De instructies kunnen zowel binnen- als buitenschools plaatsvinden. Kunsteducatie kent daarin drie belangrijke vormen:kunst maken (productie), kunst beschouwen (receptie) en nadenken over kunst (reflectie). Deze kunnen ook tegelijkertijd voorkomen in een klus. Meer informatie over dit vakgebied, kan je ook lezen op de website van het LKCA.

2. Waarom kunsteducatie?

Oei, stel je die vraag echt? Wat ons betreft is dat geen vraag meer. Kunsteducatie zien wij als een zeer relevant onderdeel van de opvoeding van kinderen en jongeren. Daarom zijn wij er ook zo enthousiast over! Tijdens Kunsteducatie, leren kinderen hun handen, hoofd, creativiteit in te zetten. Ze gebruiken hun talenten. Ze komen daardoor tot bloei. Wat zou het leven toch saai zijn als we alleen wiskunde en Nederlands gaven.

3. Wie geven kunsteducatie?

Er zijn veel partijen die kunsteducatie verzorgen. Het grootste deel van het aanbod op het gebied van Kunsteducatie is verzameld op het platform Kunsteducatie.nl. Hier vind je een uitgebreid overzicht van lessen, workshops, wandelingen en andere activiteiten voor kunst- en cultuureducatie. Op Kindertheater.nl zelf is uiteraard ook veel aanbod te vinden dat geboekt kan worden in het kader van cultuuronderwijs. Kijk maar een rond bij alle kindervoorstellingen! Een andere aanbieder is Grote Broer Kunsteducatie voor het basisonderwijs en Kleinkunstig voor kunsteducatie op locatie in het voortgezet onderwijs.

4. Hoe kan ik een kindervoorstelling inzetten in het kader van kunsteducatie? 

Een goede kindervoorstelling is in basis direct geschikt als onderdeel van een doorlopende leerlijn in kunsteducatie. Mooi is, als je als leerkracht kijkt of je vooraf de komst van de theatergroep kan voorbereiden door je alvast te verdiepen in wat theater is. Vragen die je kan stellen: wat is een decor? Wat is theater? Speel je zelf ook weleens theater? Wat is een verhaal? Waaruit bestaat een verhaal? Ook is het goed om achteraf te reflecteren op wat er gezien is. Stel goede vragen. Bijv: Wat viel je op? Wat heb je geleerd? Welke emotie(s) voelde je? Waar was het decor van gemaakt? Maak er iets leuks van! 

;